Dzięki temu, że świadomość przedsiębiorców nieustannie rośnie, poszukują oni rozwiązań które pozwolą na sprawniejsze i bardziej efektywne budowanie relacji z klientem. Często zastanawiają się, czy potrzebują systemu CRM. Podpowiadamy kiedy warto się na niego zdecydować, a kiedy można się wstrzymać z podjęciem decyzji o wdrożeniu CRM.
System CRM dla małej firmy
Samo wybranie systemu CRM dla niewielkiego przedsiębiorstwa bywa wyzwaniem. Na rynku bowiem jest wiele rozwiązań, zróżnicowanych pod względem funkcjonalności, ceny czy sposobu wdrożenia. W przypadku małych firm nie ma konieczności inwestowania w szeroko rozbudowany CRM – ważniejszym jest bowiem optymalne wykorzystanie funkcji bazowych. Przed zakupem warto skonsultować się z osobami znającymi różne rozwiązania oraz porównać oferty różnych firm.
CRM w małej firmie – komu pomoże najbardziej
Systemy CRM są dużym wsparciem dla sprzedawców i opiekunów klienta, którzy mogą nieustannie monitorować przebieg kontaktu z klientem, dokonane interakcje i ich wyniki. Jaki z tego wniosek? Małe firmy, które działają w sektorze usługowym lub producenci zajmujący się sprzedażą bezpośrednią, z pewnością skorzystają na tego typu rozwiązaniach. Przedsiębiorcy, którzy stawiają na rozwój także mogą bardzo dużo zyskać – stosowanie systemów CRM pozwala na wyrobienie dobrych praktyk i zespołu, i kadry zarządzającej.
Kiedy warto poczekać
Małe, rodzinne przedsiębiorstwa, bazujące na stałych klientach mogą poczekać z wdrożeniem systemu CRM – zwłaszcza gdy nie są gotowe na kolejne kroki w rozwoju. Nie wszyscy przedsiębiorcy mają bowiem aspiracje i predyspozycje do prowadzenia firm o dużym znaczeniu gospodarczym. Zdarza się także, że profil działalności w żadnym stopniu nie opiera się na kontakcie z klientem, co także w pewien sposób zawęża potencjał systemu CRM. W większości przypadków system CRM będzie jednak inwestycją w biznes i krokiem w stronę poprawy wizerunku i budowania sieci nowych kontaktów.